last week of winter break 2011

alhamdulillah...2012..

entry ni bukan nk cite pasal 2012..

tp pasal last week of winter break 2011~

selepas program ILMFEST2011..kami berkampung di rumah ummi..geng2 kampung aritu ---> AJ, FH, KI (name singkatan) =)

program ke rumah ummi mmg dr awal cuti dah ade dlm jadual..ALLAH penyusun terbaik kan..dr awal cuti...alhamdulillah..semua y nk wat dpt buat...main snow, masjid tour, jejalan tgk tmpt org, n now.."kursus rumah tangga" * gempak tak name program..hoho..saje je wat name sendiri..

alhamdulillah..rancangan awal kat rumah ummi 3 hari jer..tp,lagi sekali..ALLAH penyusun terbaik kan...kami berada disana selama 6 hari..dlm sedar dan tidak...=)

okay.."kursus rumah tangga"...memasak..mengemas... <----due perkara nie,rasenyer dah biase buat kan..okay..*saya tak pandai kemas rumah..*saya tak pandai masak! jadi saya belajar dr "mata"..masa ummi tgh masak, saya tgk..tolong potong2 sikit..masa y lain2 kemas rumah saya tgk...cara mereka..saya tolong sikit2..*dpt skill okay la kaaannn.. (bukan tak penah kemas rumah langsung..maksud saya, lebih kemas dan teliti...rumah sendiri..mesti nak cantik, wangi jer kaann.. >_<)

then, menjahit dan mengait <--------saya prefer y kedua tue..entah cm mane, mase pegi wallmart FH cari kain tuk menjahit, terpandang benang kait...terbayang aidil sufian (budak kecik umur dalam 2 tahun), "kalau dpt wat kopiah tuk sufian mesti best" terdetik dlm hati..then, ape lagi..i'll grab one! ummi jugak cikgu mengait saya..hehe..(kopiah untuk sufian on the way) >_<

kehadiran bibik (bibik CG kat sini) tambah rase untuk "kursus rumah tangga" ni..in the aspect of spiritual..

bibik byk pesan, solat, puasa sunat isnin khamis, sunat tahajud, sunat taubat..jgn tinggal semua..zikir2 harian..cube amalkan...subhana ALLAH!! pengalaman seorang insan biasa y menjadikan hidupnye luar biasa di mata kami..untuk mendapat redha ILAHI..ALLAH sentiasa pandang usaha bibik!! *saya akan cube untuk jd seperti bibik..scr ringkas kisah bibik <----kalau gaji bibik 500, bibik akan simpan 50, dan 400 tuk kegunaan bibik..50 simpan tu, bkn dlm bank..tp dalam masjid2, surau2, tempat2 y memerlukan..ini..saham akhirat! sedekah..amal jariah..insha ALLAH..saya akan cube ikut cara bibik!

dlm mase y same, sikit2 hanee anak bongsu ummi ajar main violin...perancangan awal, saya nak belaja main gitar..tp, lagi sekali..ALLAH penyusun terbaik kaann..ALLAH ganti gitar ngan violin..bersyukur dpt rase belaja violin tue..sikit2 pun takpe laaa..=)

byk perkara belajar..tp,ade satu y lebih penting..."kursus rumah tangga"..kalau dah namenyer rumah tangga...institusinyer <------suami, isteri, dan anak2...

bab suami..bab anak2 <----untuk muslimah2 di sana..bile tgk famili ummi..saya suke perhatikan ummi..cara ummi atasi semua..kerenah suami..tambah ngan anak2 lagi.. sampai satu tgh berjalan bersame keluarga ummi...saya terfikir.." bersediake aku untuk semua ni?" fikir sampai FH tegur..huhu..then, saya bukak persoalan..perbualan antara saya, FH dan ummi..

FH: fikir ape?
AJ: ehh..takk..cume, besedia ke tuk semua ni?
ummi: besedia?
AJ: yelah..budak2 nie..(due to peristiwa uncle ngan kak lina) *kak lina anak kedua last ummi
ummi: biaselaa..budak2, you need to get ready as you go along.. kene sentiase ready laa..pandai masuk ikut situasi..
AJ: (dengar dgn penuh teliti, terngiang-ngiang kata2 ummi.."you need to get ready as you go along" )
FH: hmmm..get ready!
AJ: yap..(sambil angguk kepala)

walau singkat perbualan kami..untuk saya..sangat bermakna..segala2nya berputar ligat dlm kepala..setiap persoalan bermain di fikiran menjengah satu persatu...kenape dan ape, bile dan bagaimana..insha ALLAH..saya jumpa jawapannya!

kerana ALLAH PENYUSUN TERBAIK! " get ready as you go along!" thanks ummi..its stuck in my mind..till now...yap..always be ready, for everything..

pendapat saya..bg mereka2 yang rasa diseru..terseru..(kearah rumah tangga)..
bila persoalan "bersediakah saya?" bermain difikiran...pesan saya, ape2 jadi pun..kite tetap kene atasinya..persediaan itu sepanjang masa..cari ilmu byk2 sementara masih ada masa.. nk tunggu betul2 bersedia..saya pun tak pasti bila..hmmm..komplikated kan..persoalan saya ni bukan kerana saya diseru atau terseru..tp kerana saya rasa saya perlu bersedia untuk apa sahaja..insha ALLAH!

"BILA TIBA MASANYA..SEMUA PASTI TERSEDIA"

alhamdulillah...pengalaman di rumah ummi..banyak sangat pelajaran yang saya dapat..insha ALLAH...sepanjang masa perlu ada pengisian diri untuk lebih bersedia!

winter break 2011 berakhir dengan senyuman..saya akan cuba bawak "hati" saya senyum sekali..biar pahit2 semua hilang....

dalam penantian luahan rasa..
ku yakin pasti ada bahagia..
teruskan perjuangan mu disana..
pergantunganku hanya padaNYA..
semua...DEMI REDHANYA~

longbean stori pasal hidupnyer...jazakallahukhair buat semua watak2 pendamping seri hidup saya! sayang kamu semua kerana ALLAH!  =)

~ummi bersama 3 puteri~
dari kiri : ummi, kak noor, hanee, kak lina

0 comments: