cemburu...

"kak, macam mana kalau ada perasaan cemburu ye?" 

"cemburu? akak pun selalu rasa cemburu, cemburu ni bagus sebenarnye kalau kita tahu macam mana nak buat die jadi bagus..contohnya macam yang kamu cakap, jeles je tengok dia boleh solat lagi awal dari kita, jeles je tgk die boleh bangun pagi2...kita jeles tengok mereka2 ni, then apa kita buat? biarkan atau, go for it buat macam mana yang die buat, atau left it atau kita tarik je dia same2 ngan kita?" tersenyum dia mendengar  ayat ni..hehe..
"kita kan, nak buat cemburu tu jadi bagus, kita kene jadikan cemburu ni sebagai satu start point tuk kita buat sama macam mereka yang kita "jeles"kan tu dan mungkin buat lebih baik dari mereka..insha ALLAH...niat dalam hati...ni lah cemburu yang memberi pelajaran bukan cemburu yang akhirnya membuat kita jatuh..boleh?"
"insha ALLAH..kak.." (gembira melihat dia tersenyum)

persoalan dari seorang adik yang bersama berjalan dalam tali ikatan ILAHI..

cemburu...satu perasaan..
cemburu merupakan satu terbit rasa yang kadangkala kita taktau apa puncanya..sungguh..
diri hamba ini juga sering merasa cemburu..cemburu pada dia..pada kamu..pada mereka..cemburu..yang taktahu punca asal titik mula bagaimana...cemburu tentang apa sahaja...cantiknya dia ni...hebatnya dia ni...coolnye die ni..awesomenye dia..jelesnya! uishhh..segala benda semua hebat belaka tentang dia...waah! 

ALLAHURABBI..ilham jawapan kepada soalan adik ni datang dari ALLAH dan sekarang membuatku tertanya semula..."aku selalu buat cemburu ni jd start point ker?" astaghfirullah...jarang sekali!! *nampaknya ni jawapan untuk diri sendiri..yes! untuk diri saya sendiri! 

kita takkan boleh buang rasa cemburu ni...hadir tanpa diundang..pergi tanpa dihalau...kalau dah semua rasa dari yang MAHA PENCIPTA RASA..masih ada rasa untuk mempertikai? sudah2 la tu...cukup..cukup...cukup!! muhasabah diri..dari DIA kita datang, kepada DIA kita dikembalikan......

kita manusia, takkan pernah sempurna...maaf buat kalian semua...sungguh..hamba seorang pencemburu tegar! maaf! *peace*

almumtahanah cuba untuk jadikan setiap perkara yang dicemburui sebagai "start point" untuk jadi lebih baik..insha ALLAH..doakan! <3

-gambarhiasan-
almumtahanah
7/11/2012
8:25 a.m
walnut 119
california


0 comments: