...jilbab ungu itu...


bismillah...

alhamdulillah ya rabb..

dalam library sambil2 study tadi terfikir nak kongsikan satu kisah...kisah benar..yang terjadi lebih kurang 2 tahun lepas..di malaysia..in sha ALLAH

kisah ni, saya yang punya, yang rasa itu saya, alhamdulillah..

hari ulang tahun kelahiran pada 2 tahun yang lepas, dapat banyak hadiah...semua ungu..masha ALLAH! sahabat2 saya sangat hebat untuk buat saya tersenyum dan ketawa...dalam hadiah tu, termasuk satu helai kain..yang sudah siap di jahit...itulah die...jilbab ungu itu...

saya terima..simpan...dan waktu tu cuti semester...
bawak semua hadiah2 tu balik rumah...sampai rumah...tunjuk kat mak semuanya...dan jilbab ungu itu...bg saya, ia amat istimewa...

-hari pulang ke kolej dan masih di rumah-
"mak, balik kolej nak pakai jilbab ungu tu la, boleh?"
"pakailah, baguslah...berhijrah..ke arah yang lebih baik"

perasaan masa tu...ALLAH! gembira..senyum, sampai ke telinga tak sudah2...alhamdulillah ya ALLAH! mak ngan abah saya sangat supportive...mereka terima!!

kenapa saya cakap mereka terima? sebab sesetengah ibu bapa, mereka sangat janggal dan pelik kalau anak perempuan mereka berubah pakai tudung labuh...pelik..aneh! tapi mak abah saya, ALLAHUAKBAR! mereka terima!

itu pertama kali saya mengenakan jilbab ungu itu...cantik warnanya...ungu...(bertambah-tambah suka sebab ungu itu adalah salah satu warna feveret saya) =)

pakai jilbab itu, sambil pegang aidil sufian yang masa tu masih baby...kecik lagi...kakak baru lepas pantang pun...ALLAH...*mata masuk habuk*

alhamdulillah...itu..detik pemula saya memakai tudung labuh...selepas dari tu, terus semangat nak cari tudung2 60 inci dekat masjed india...diorang semua jual tudung 60 inci murah2...lagi la seronok nak beli..sekali beli due tige helai...*orang tengok macam tak reti nak berjimat budak ni...haha...tapi as for me, mungkin lepas ni takde dah promosi murah camtu lagi..grab jelaa...seronok!

tapi sebelum tu, saya berjaya melabuhkan baju...kalau bab baju, ALLAH bagi tarbiyah dengan cara yang lain..perantara yang lain..mungkin kalau jilbab itu melalui sahabat, tapi baju, melalui abang ipar sendiri...walaupun seorang abang ipar tu bukan saudara kandung, tpi saya tetap bersyukur...dengan asbab dia datang dalam keluarga kami, dia berjaya buat saya menuju ke arah kebaikan...tegur tak salahkan kalau itu untuk kebaikan? saya tak marah, saya terima seadanya masa tu..alhamdulillah...selepas tu, baju saya labuh2 semua...kat kedai cari baju t-shirt muslimah..dulu penah femes...seronok! dapat hadiah jugak dari seorang kakak, berubah ni best kan? alhamdulillah...

dan selepas itu, ALLAH bagi tarbiyah untuk kaki pulak..part ni, tarbiyah ALLAH melalui satu bulatan yang kami buat di kolej...dari sahabat yang sama yang beri hadiah jilbab ungu itu....alhamdulillah...lepas dengar pasal kaki kene tutup, cari info semua (sebab isu jugak bab kaki ni aurat ke tak) then esoknya, saya berubah...saya mula pakai stokin..pakai kasut bertutup...ALLAH...banyak yang berubah...dan saya terima semua itu dengan senang dan mudah...tiada apa yang susah...sebab ALLAH kata ISLAM ini mudah...

selepas satu persatu perubahan ni, saya semakin gembira...gembira yang ALLAH pilih saya melalui perantara-perantara itu...saya bukan pada asalnya memang bertudung labuh..saya bukan yang pada asalnya sudah berbaju labuh...bukan yang pada asalnya berstokin...bukan...tapi alhamdulillah..saya masih menutup aurat, cume belum sempurna....dan kini...in sha ALLAH...ke arah penyempurnaan..mungkin lepas ni..berniqab? doakan...in sha ALLAH.. =)

in sha ALLAH...bila ALLAH beri lagi perantaraan untuk saya melangkah ke arah yang lebih baik....bila semua sudah tertutup rapi....akhlak dan peribadi juga perlu di tutup serapatnya...in sha ALLAH...saya sedang cuba...doakan dan terus doakan...

saya sangat yakin, kalau bukan doa orang2 sekeliling saya, saya takkan dapat kuat berubah sampai menjadi diri saya sekarang...alhamdulillah....perjalanan ini mungkin dah tak lama..kalau bukan kepada ALLAH kita kembali, kita nak kembali pada siapa??

in sha ALLAH...saya tinggalkan soalan tu untuk semua...dapatkan jawapan dan simpan dalam2...semoga bermanfaat...mohon terus doa semoga ALLAH bagi lagi jalan tarbiyah untuk capai terus redha DIA...ameen

almumtahanah
4/10/2013
walnut
ca


0 comments: